با تاکید بر حفظ کرامت بیماران و مراجعین
هشتمین جلسه هیئت رئیسه مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) برگزار شد
در هشتمین جلسه هیئت رئیسه مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره)، پروژه راهنمای مراجعین مجتمع و موضوع کرامت بیمار مطرح شد و مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
به گزارش روابط عمومی مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) دانشگاه علوم پزشکی تهران، با حضور اعضای تیم رهبری و مدیریت این مرکز، هشتمین جلسه هیئت رئیسه مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره)، روز دوشنبه 12 خرداد سال 1404 در سالن شورای ریاست این مرکز برگزار شد.
در ابتدای این جلسه، دکتر عبدالرحمن رستمیان رئیس مجتمع، با اشاره به توانمندی های دانشکده فناوری های نوین و مراکز تحقیقاتی و امکان تولید تجهیزات مورد نیاز بیمارستان با مشارکت این دانشکده گفت: تحقق این امر می تواند نقطه عطفی در آینده بیمارستان باشد.
وی افزود: لازم است جلسات مشترکی با دانشکده فناوری های نوین برگزار کنیم و نیازهای بخش های مختلف بیمارستان از جمله تجهیزات درمانی، آزمایشگاهی، آموزشی و یا حتی تاسیسات را با محققین و اساتید این دانشکده در میان بگذاریم.
مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره)، پذیرای بیماری های سخت و پیچیده
دکتر رستمیان، با بیان این که در مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره)، بیماری های سخت و پیچیده مداوا می شوند، گفت: در کنار اهداف درمانی، باید کرامت بیماران از لحظه ورود به بیمارستان و درب نگهبانی تا مواجهه با منشی، پرستار و پزشک حفظ شود که البته مهربانی و داشتن رفتار خوب با بیماران، دلیل آن نمی شود که به خواسته های غیرمنطقی آنها گردن نهیم.
وی مسئولیت اصلی پروژه راهنمایی مراجعین مجتمع را بر عهده معاونت پشتیبانی این مرکز دانست و گفت: در کنار مسئولیت معاونت پشتیبانی، لازم است که مدیر هر ساختمانی به تمام مسائل ساختمان تحت مدیریت خود احاطه داشته باشد.
اهمیت حفظ کرامت انسانی در بیمارستان
در ادامه، دکتر علیرضا آرمان دکترای پرستاری، به بیان توضیحاتی در رابطه با رساله دکترای خود با موضوع حفظ کرامت انسانی بیماران پرداخت و گفت: در اساسنامه نظام پرستاری و پزشکی، بندی به نام دفاع از حقوق بیمار وجود دارد و اساتید بزرگی همچون زنده یاد دکتر شفیعی استاد پیشکسوت گروه داروسازی، در کارگاههای فلسفه و علم، این موضوع را یادآوری می کردند.
وی با اشاره به باورهای اعتقادی پیروان همه ادیان الهی و از جمله اسلام به حفظ کرامت انسانی گفت: در کتاب آسمانی قرآن، 80 مرتبه به موضوع کرامت انسانی اشاره شده است.
نگهبانی و اورژانس، دو نقطه برخورد اولیه مراجعین با بیمارستان
دکتر آرمان با بیان این که سیاست های بیمارستان در حوزه کرامت بیماران بسیار مهم است، گفت: بیماری که وارد بیمارستان می شود، در دو نقطه با مواجهه اولیه روبرو می شود که یکی از آنها نگهبانی و دیگری اورژانس است. بنابراین لازم است که این دو گروه در حوزه کرامت انسانی و مباحث ارتباطی، توانمندی خود را تقویت کنند.
وی با اشاره به یافته های تحقیق خود گفت: اخلاق مراقبت شامل حق تصمیم گیری آگاهانه بیمار در مورد بیماری خود، اعتنا کردن به دلواپسی های بیمار، آموزش اخلاق مدار، پاسداشت انسانیت، فردی سازی مراقبت و کرامت سازمانی، یافته های این تحقیق هستند.
ضرورت اطلاع رسانی درست به بیماران
در بخشی دیگر از جلسه، طاهره زرعی چیان مدیر پرستاری مجتمع، در رابطه با محورهای مختلف کرامت انسانی گفت: مهمترین بخشی که به آن باید اهمیت بیشتری دهیم، بحث رضایت آگاهانه بیمار در مورد پروسه درمان است. این بدان معنا است که باید اطلاع رسانی درست در مورد روش درمانی بیمار به او ارائه شود.
در ادامه، امیر سعدالله زاده رئیس حراست مجتمع، با اشاره به دغدغه های این واحد نسبت به حفظ کرامت مراجعین گفت: مباحث آموزشی مختلفی در این رابطه در حال برگزاری است و اولین موضوع این کلاس های آموزشی، روش های کنترل خشم است.
در بخشی دیگر از جلسه، دکتر سیف برقی مشاور رئیس و مدیر واحد تربیت بدنی مجتمع گفت: توجه به کرامت انسانی، موتور محرکه بیمارستان ارتقاء دهنده سلامت است و یکی از مهمترین محورهای آن، بحث فرهنگ سازمانی و ارتباط کارکنان با یکدیگر است.
پروژه راهنمای مراجعین مجتمع
در ادامه مهین یوسفی سرپرست واحد اعتباربخشی و بهبود کیفیت، به تبیین پروژه راهنمای مراجعین مجتمع پرداخت و گفت: برخی تابلوها، نیازمند بازنگری هستند و برخی از مسیرهای داخل بیمارستان، نیازمند وجود راهنماهای دقیق و درستی هستند.
وجود تابلوهای راهنما، کیفیت بدنه و استحکام نسبتاً خوب این تابلوها و قابلیت اصلاح و جابجایی عناوین از نقاط قوت تابلوهای راهنما بود که مهین یوسفی به آنها اشاره کرد.
وی با ارائه پیشنهادات اصلاحی برای بهینه کردن پروژه راهنمای مراجعین گفت: پیشنهاد می شود پنج رنگ اصلی برای چهار ساختمان اصلی و یک خط برای پاراکلینیک طراحی شود و تابلوهای موجود بر اساس پنج رنگ اصلی اصلاح شوند. همچنین خط کشی از درب های اصلی بر اساس پنج رنگ اصلی باشد و در مقابل هر ساختمان، روی تابلو نام آن ساختمان نوشته شود.
توضیح این که، در این جلسه در رابطه با جلسات مرتبط با هوشمندسازی مجتمع و امکان ایجاد شورای پژوهشی مستقل، چگونگی تعامل با مراکز تحقیقاتی، بررسی طول مدت بستری بیماران، تخصیص فضایی به عنوان اتاق شیردهی و همچنین ایجاد یا بهسازی فضایی جهت اختصاص دادن به مهد کودک برای کودکان مادران شاغل در مجتمع، پیشنهاد برگزاری جشنواره در دهه کرامت و بررسی چالش های مربوط به کرامت، بحث و تبادل نظر شد.
خبرنگار: زهرا صادقی
ارسال نظر